مشاوران سیستم

⚠️ شدیدترین افت هفتگی بازار سهام

🔸 بازار سهام در هفته گذشته شاهد شدیدترین افت تاریخی خود در مقیاس هفتگی بود، به نحوی که با کاهش ۱۱ درصدی شاخص کل، جدی‌ترین عقب‌نشینی بورس تهران از زمان آغاز رالی صعودی در دو سال قبل رقم خورد.
🔸 افت اخیر که بعد از رشد بیش از ۲۱ برابری شاخص از ابتدای سال ۹۷ رخ می‌دهد به لحاظ بنیادی اتفاق غیرمنتظره‌ای نبوده، هر چند به لحاظ شدت و عمق اصلاح باعث غافل‌گیری فعالان بازار شده است. در همین حال، کاهش شدید حجم معاملات به کمتر از ۸ هزار میلیارد تومان در روز پایانی هفته گذشته نشان‌دهنده انباشت تقاضای فروش و بی‌تعادلی در عرضه و تقاضا بود. از سوی دیگر، تجربه چند روز اخیر در زمینه تقسیم زمان معاملات به دو نیمه با وجود آنکه بار سنگین سیستم معاملاتی و اختلالات ناشی از آن را برطرف کرد، اما به لحاظ عملیاتی مشکلات عدیده‌ای را در روند دادوستدها ایجاد کرد که در نهایت با تصمیم سازمان بورس لغو شد.
🔸 با عنایت به رفع این مشکل از یک سو و اصلاح فراگیر قیمت در اکثر نمادهای معاملاتی و نیز تعدیل برخی محدودیت‌ها از جمله افزایش سقف اعتباراتی کارگزاران و سقف مالکیت سهام در صندوق‌های با درآمد ثابت، این احتمال وجود دارد که در هفته جاری، به تدریج راه صنایع بزرگ‌تر و بنیادی از سهام گران غیربنیادی جدا شود و بازار تعادل خود را لااقل در معاملات بخشی از صنایع مهم باز یابد.

 

 

 

دنیای اقتصاد