مشاوران سیستم

⚠️ حقوق و دستمزد کارگر مبتلا به کرونا را چه کسی پرداخت می کند؟

🔸 مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت رفاه کار می گوید که کارگران مبتلا به کرونا از بیمه بیکاری بهره مند می شوند. 
🔸 کورش یزدان مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره این مساله که چه تدابیری برای افراد مبتلا به کرونا اندیشیده شده است، بیان کرد: قانون این مساله را تعریف کرده است. یعنی هر کارگری در قالب قانون کار یا تامین اجتماعی از مرخصی استعلاجی کثیر المدت که قرنطینه نیز از مصادیق استعلاجی تحت درمان محسوب می‌شود، برخوردار است. در این شرایط قرارداد به حالت تعلیق درآمده و مشمول استفاده از تسهیلات صندوق و بیمه بیکاری از طریق سازمان تامین اجتماعی می‌شود.
🔸 وی ادامه داد: تمامی مدتی که یک فرد با تایید پزشک معتمد و کمیسیون سازمان تامین اجتماعی تحت درمان باشد حقوق او تا زمانی که به کار برگردد، از طریق صندوق و بیمه بیکاری پرداخته می‌شود.
🔸 یزدان در پاسخ به این سوال که چه تسهیلات خاصی برای کارگران مبتلا شده در نظر گرفته شده است گفت: ما وقتی درباره بیمار حرف می‌زنیم این مساله تابعی از شرایطی است که کارگر برای احراز سلامت خود باید استفاده کند. ما در قانون پیش بینی ویروسی نداریم اما هم اکنون با بحث سلامت کارگر روبرو هستیم که این مساله در قانون دیده شده است.
وی افزود: در تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیکاری، حق استفاده از مقرری بیمه بیکاری برای کارگران دیده شده است. اما در کل به ماهیت تابعین قانون کار، وقتی استعلاجی را ۶ روز می‌گوییم با گواهی می‌تواند از تسهیلات کار کارگاهی استفاده کند اما وقتی بیشتر از ۶ روز می‌شود دیگر امکان حضور کارگر در کارگاه نیست. بنابراین قرارداد به صورت تعلیق درآمده و پرداخت حقوق و مزایای این فرد توسط سازمان تامین اجتماعی فراهم می شود که در ماده ۱۵ و ۳۰ قانون کار بیشتر توضیح داده شده است.
🔸 مدیرکل روابط کار و جبران خدمت درباره اینکه بعضی از کارفرماها می‌گویند این استعلاجی از مرخصی سالانه فرد کم می‌شود، اظهار کرد: هر کارگری بیشتر از ۹ روز مرخصی مانده خود را نمی‌تواند ذخیره کند بنابراین اگر میزان مرخصی کارگری بیش از ۹ روز باشد در قالب توافقی که بین کارگر و کارفرما صورت می‌گیرد روزهای اضافی نیز می‌تواند به عنوان مرخصی با حقوق باشد.
وی اضافه کرد: ما نمی‌توانیم به کارفرما موردی را تحمیل کنیم چرا که اگر یک بحران را بتوان با مرخصی ۶ روزه حل کرد که بسیار عالی است اما اگر مصوبه کارگری ذیل شورای تامین استانی صلاح بداند که به جهت شیوع بیماری کرونا نسبت به تعطیلی کارگاه ها اقدام شود طبیعتا توسط تبصره ۲ ماده ۲ بیمه بیکاری آن کارگر رابطه قراردایش به صورت تعلیق درمی‌آید و از تسهیلات بیمه بیکاری استفاده می‌کند.

 

همشهری آنلاین