مشاوران سیستم

❗️ آنچه باید مؤدیان مالیاتی بدانند

🔹 مؤدیان مالیاتی می‌توانند با انجام صحیح تکالیف خود از یکسری حقوق و امتیازات تحت عنوان «منشور حقوق مؤدیان» بهره‌مند شوند. در منشور حقوق مالیاتی آمده است: با اعتقاد به حفظ شأن و کرامت والای انسانی و با تکیه بر ارزش‌های متعالی فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی، در راستای تحقق عدالت مالیاتی و توسعه پایدار، سازمان امور مالیاتی کشور و کلیه کارکنان آن، خود را مشمول و موظف به احقاق حقوق قانونی مؤدیان می‌دانند.
🔹 بر اساس آنچه سازمان امور مالیاتی اعلام کرده، مؤدیان مالیاتی در پنج اصل و محور حقوقی دارند که این سازمان موظف به رعایت این حقوق است. در این راستا مؤدی حق برخوداری از رفتار عادلانه، منصفانه و قانونمند را دارد؛ بدین معنا که باید با مؤدیان، با ادب، احترام و متانت رفتار کنند. همچنین کارکنان سازمان امور مالیاتی باید در انجام وظایف خود با انصاف، عدالت و پرهیز از هرگونه تبعیض عمل کنند.
🔹 از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی باید صداقت در گفتار، عمل و انجام به موقع تعهدات را بر خود مسلم بدانند و با استناد به قوانین و مقررات جاری و معتبره تصمیم‌گیری کنند و به شرایط خاص مؤدیان توجه داشته باشند و در حیطه قانون و اختیارات، مشکل‌گشایی صورت گیرد. از دیگر حقوق مؤدیان مالیاتی حق کسب اطلاع و راهنمایی است. یعنی باید به شیوه‌های گوناگون حقوق و تکالیف مؤدیان اطلاع‌رسانی شود و سازمان امور مالیاتی در حد امکان مؤدیان را راهنمایی کنند و اطلاعات قابل اطمینان در اختیارشان قرار دهند. از سوی دیگر این سازمان باید روند رسیدگی به پرونده مالیاتی را به مؤدیان اطلاع دهد و سوالات و ابهامات مالیاتی آن‌ها در اسرع وقت پاسخگو باشد.
🔹 حق برخورداری از خدمات مالیاتی
همچنین مؤدیان مالیاتی حق برخورداری از خدمات مالیاتی مطلوب را دارند. بدین معنا که باید تمام دانش، مهارت و امکانات کارکنان امور مالیاتی، برای جلب رضایت آن‌ها به کار گرفته شود و سازمان امور مالیاتی، نماینده قانونی مؤدیان را بپذیرد. همچنین رسیدگی‌ها و ممیزی‌های سازمان امور مالیاتی باید مستند و مستدل به دلایل، مدارک، شواهد و قرائن باشد.
🔹 حریم خصوصی مؤدیان باید محفوظ بماند
یکی دیگر از حقوق مؤدیان مالیاتی این است که باید نسبت به پایبندی به اصل رازداری و حفظ حریم خصوصی او اقدام شود؛ بدین معنا که سازمان امور مالیاتی باید رازدار اسناد، مدارک و اطلاعات آنها باشد و اطلاعات مؤدیان باید نزد این سازمان محرمانه بماند و جز به حکم قانون، آن را در اختیار هیچ شخص دیگری قرار ندهند.
🔹 نحوه انعکاس شکایات به سازمان امور مالیاتی
مؤدیان این حق را دارند که چنانچه در زمینه‌های نقص قوانین، عدم انجام وظیفه، اطاله رسیدگی، عدم پاسخگویی، بروز فساد و جرایمی نظیر ارتشا، جعل، اختلاس یا دیگر تخلفات اداری اطلاعاتی دارند، مراتب را به سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی WWW.INTAMEDIA.IR ارسال کنند تا برابر مقررات به آن رسیدگی شود.

 

اعتماد آنلاین