مشاوران سیستم

کارفرمایان حق اخراج و خاتمه یکطرفه قرارداد کار کارگران را ندارند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کریم یاوری درباره شرایط فسخ قرارداد کارگران اظهار داشت: قرارداد کار فی مابین کارگر و کارفرما ملاک تصمیم گیری است و کارفرمایان حق اخراج یا خاتمه یکطرفه قرارداد کار کارگران را ندارند.
وی افزود: در خصوص خاتمه کار کارگران عضو شوراهای اسلامی کار، طبق موضوع ماده ۲۲ قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار، هیأت تشخیص انحراف و انحلال شوراها مرکب از هفت نفر نمایندگان کارگران و کارفرمایان با مسئولیت و ریاست نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصمیم گیری کند.
یاوری یادآور شد: از جمله وظایف اعضای شوراهای اسلامی کار موضوع فصل دوم قانون شوراها، بالا بردن آگاهی کارکنان در زمینه اقتصادی فنی و حرفه ای و نظایر آن و نیز نظارت بر امور واحد به منظور اطلاع از انجام صحیح کار و ارائه پیشنهاد سازنده به مدیران و مسئولان مربوطه در بنگاه اقتصادی است.
یاوری اعلام کرد: یکی دیگر از وظایف شورا، همکاری و کوشش در بهبود شرایط کار و دستیابی به میزان تولید پیش بینی شده در برنامه های تولیدی بنگاه اقتصادی است. شوراهای اسلامی کار در حدود وظائف و اختیارات خود در برابر هیات موضوع ۲۲ و مجمع کارکنان مسئول است. این مقام مسئول در وزارت کار گفت: یک نفر از اعضای شورای اسلامی کار به انتخاب اعضاء به عنوان عضو رابط شورا در جلسات هیأت مدیره واحد برای ارائه نظریات و پیشنهادات شورا شرکت می‌کند.
مدیر کل حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار افزود: همچنین یک نفر نماینده مدیریت بنگاه اقتصادی در جلسات شورای اسلامی کار برای ارائه گزارشات مورد نیاز به شورا شرکت می‌کند. وظیفه شورای اسلامی کار همراهی و هماهنگی با کارگران و کارکنان و مدیران برای بهبود رونق تولیدات است. هر چقدر همدلی و هماهنگی بین اعضائ شورا و مدیران بنگاه بیشتر باشد بهبود امور و رونق تولید حاصل می شود.

خبرگزاری مهر