مشاوران سیستم

🔸🔸 چرا سکه از دلار سبقت گرفت؟

🔹سکه در ۲ روز ابتدایی هفته واکنش بیشتری در مقایسه با دلار نسبت به افزایش تنش‌های خاورمیانه داشت. فلز گرانبهای داخلی طی این ۲ روز بیش از ۸ درصد رشد قیمت را به ثبت رساند و پس از هفت ماه موفق به شکست مرز ۵ میلیونی شد. در مقابل دلار طی روزهای شنبه و یکشنبه تنها به رشد ۴ درصدی قناعت و پشت مرز ۱۴ هزار تومانی قرار گرفت.
🔹فعالان بازارها۴ دلیل مهم را برای سبقت سکه از دلار مطرح کرده اند؛ اولین دلیل که بر آن تاکید زیادی می‌شود، نفوذ بازارساز ارزی و مقابله فعالانه او با نوسان گیران است، حال آنکه در بازار سکه چنین امکانی از نگاه فعالان وجود ندارد.
🔹گروه دیگری معتقدند، نوسانات افزایشی طلای جهانی سرعت رشد قیمت سکه در بازار داخلی را بالا برده است.
🔹دسته سوم، به این نکته اشاره دارند که حساسیت کمتری نسبت به معاملات سکه وجود دارد و این موضوع موجب می‌شود که خریداران بزرگ به این فلز گرانبها نسبت به دلار تمایل بیشتری داشته باشند. آنها حتی عنوان می‌کنند، سکه به واسطه ارزش مصرفی طلای آن بعضا برای قاچاق به کشورهای همسایه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
🔹در این میان، دسته چهارمی نیز در بازار حضور دارند که معتقدند افزایش قیمت سکه در روزهای اخیر طبیعی بوده است و حتی با در نظر گرفتن حباب آن، این فلز گرانبها امکان رشد بیشتری را نیز داشته است.

دنیای اقتصاد