مشاوران سیستم

🌀 موج سوم صعود بازار سهام چه زمانی استارت می‌خورد؟

☑️5 ضامن موج سوم بورس

🔹 بورس تهران از ابتدای سال ۹۹ تاکنون دو موج پرشتاب صعودی را ثبت کرده است. اولین موج از ابتدای سال آغاز شد و تا میانه اردیبهشت ادامه یافت. در این مدت ۳۱ روزه، شاخص کل صعود ۹۹ درصدی را ثبت کرد و توانست سوپرکانال یک میلیون واحدی را نیز فتح کند. پس از آن اما این نماگر رفتاری سینوسی در پیش گرفت و حول مدار یک میلیون نوسان کرد. این روند در ادامه کاهشی شد و تا اوایل خرداد ادامه پیدا کرد.
🔹 در این مدت شاهد اصلاح ۸درصدی شاخص کل بورس تهران بودیم. درست پس از رسیدن این نماگر به محدوده ۹۳۸ هزار واحدی، موج دوم صعودی آغاز شد و ضمن فتح مجدد عدد یک میلیون، رشدی پیوسته در این بازار رقم خورد و تنها در برخی روزها شاهد استراحت کوتاه‌ مدت این نماگر بودیم. این موج صعودی تا پایان تیرماه ادامه داشت و در این مدت شاخص کل رشد ۱۰۸ درصدی را تجربه کرد و به مرز ۲ میلیون واحد نزدیک شد. همین نزدیک شدن به مرز روانی جدید سبب شد تا بار دیگر شاهد رفتار سینوسی این نماگر باشیم. با این حال شاخص کل هر چند کم نوسان اما همچنان صعودی بوده و از ابتدای مرداد تا پایان هفته گذشته رشد ۷/ ۵ درصدی را تجربه کرده است. اما آیا سوخت لازم برای ورود دماسنج تالار شیشه‌ای به موج سوم صعودی وجود دارد؟
🔹 بر مبنای بررسی‌های «دنیای اقتصاد» در حال حاضر تداوم ورود پول‌های جدید به گردونه معاملات سهام، افزایش صدور کدهای معاملاتی و رکوردشکنی متوالی تعداد مشارکت‌کنندگان در عرضه‌های اولیه، تداوم صعود نرخ دلار و تاثیر آن بر رشد سودآوری شرکت‌های صادرات محور، وضعیت مناسب بازارهای کالایی و اثر اهرمی شاخص‌های کلان اقتصادی همچون تورم و نقدینگی به اقبال به بازار سرمایه از محرک‌های ادامه روند صعودی قیمت سهام به شمار می‌رود.

 

 

دنیای اقتصاد