مشاوران سیستم

💠 مرزشکنی در بازار سکه تمام

◻️ در سومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی از مرز ۵ میلیون تومان عبور کرد تا رکورد جدیدی در بازار فلزهای گرانبها به ثبت برسد. روز دوشنبه، سکه ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به ۵ میلیون و ۱۰ هزار تومان رسید.
در سومین روز هفته، سرعت رشد قیمت دلار کمی بیشتر شد و این ارز از محدوده ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومانی با قدرت عبور کرد. گفته می‌شد که حدود ساعت ۵ بعدازظهر، دلار در میان معامله‌گران بازار آزاد، با قیمت ۱۳ هزار و ۶۸۰ تومان معامله می‌شد که ۱۴۰ تومان بالاتر از روز یکشنبه بود.

◻️ برخی از معامله‌گران باور داشتند، بازار در واکنش به برخی اخبار سیاسی در روز دوشنبه روند افزایشی به خود گرفت. یکی از خبرهایی که فعالان باور داشتند، با جوسازی نوسان‌گیران مواجه شد، اعلام موضع دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لوایحی بود که به نظر می‌رسد تصویب آنها از الزامات پیوستن به FATF  بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن رضایی گفت: زمان بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام سپری شده لذا نظر شورای نگهبان درباره لوایح، مُحَکَم است. برخی نوسان‌گیران سعی کردند با برجسته کردن این خبر دو تصور را در بازار تقویت کنند؛ اولین تصوری که معامله‌گران افزایشی سعی می‌کردند بر روی آن مانور کنند، این بود که تصویب نشدن این لوایح (FATF) ایران را در لیست سیاه قرار خواهد داد. تصور دومی که در بازار توسط آنها برجسته می‌شد، ‌این بود که با رفتن ایران به لیست FATF تبادلات مالی با دشواری‌های بیشتری مواجه خواهد شد و قیمت دلار نیز تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت.

 

دنیای اقتصاد