مشاوران سیستم

مالیات مقطوع عملکرد سال 97 صاحبان مشاغل اعلام شد

محمد قاسم پناهی، سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور از اعلام مالیات مقطوع عملکرد سال 97 برخی صاحبان مشاغل در راستای همکاری، مشارکت و تکریم مودیان و همچنین تسهیل در وصول مالیات، خبر داد.
وی در خصوص نحوه تعیین مالیات مقطوع و پرداخت آن گفت: براساس این دستورالعمل، مالیات صاحبان مشاغل بابت عملکرد سال 1397، بر مبنای مالیات قطعی عملکرد سال 1396 به صورت مقطوع تعیین شده; به این صورت که مودیان با میزان مالیات قطعی تا 25 میلیون ریال، بدون افزایش نسبت به عملکرد سال 1396 تعیین گردیده است.
پناهی اضافه کرد: بر این اساس، همچنین مودیان با میزان مالیات قطعی بیش 25 میلیون ریال تا 50 میلیون ریال با 5 درصد افزایش، مودیان با میزان مالیات قطع  بیش از 50 میلیون ریال تا 100 میلیون ریال با 9 درصد افزایش و مودیان با میزان مالیات قطعی بالاتر از 100 میلیون ریال با 15 درصد افزایش نسبت به عملکرد سال 1396 تعیین شده است.
سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور، تاکید کرد: بندهای فوق مربوط به مودیانی می باشد که مجموع فروش کالا و ارایه خدمات آنها در سال 1397 از مبلغ 828 میلیون تومان بیشتر نباشد.
وی تصریح کرد: مودیانی که تمایل به استفاده از شرایط این دستورالعمل را دارند، می بایست از طریق سیستم الکترونیکی (طبق فرم مربوط) از طریق پایگاه اینترنتی www.tax.gov.ir مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نمایند. 
وی خاطرنشان کرد: صاحبان مشاغل مذکور در صورتی که سال 1397 اولین سال فعالیت آنها می باشد ( در سال 1396 فاقد فعالیت باشند) و همچنین صاحبان مشاغل مشارکتی که در طی سال 1397 شرکای آنها تغییر نموده باشد(تغییر هر یک از شرکا)، مشمول مفاد این دستورالعمل نبوده و مکلف به انجام تکالیف قانونی مقرر ( ازجمله تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر) می باشند.
سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور همچنین یادآور شد: در خصوص مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یکجا در خردادماه 1398 ندارند، مالیات مقطوع فوق حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می گردد و عدم پرداخت به موقع مالیات و یا در صورت تقسیط، عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیات های مستقیم خواهد بود.

 اعتماد آنلاین