مشاوران سیستم

💠 سکه از دلار پیشی گرفت

🔻 در اولین هفته کامل بهمن ماهی، سکه تمام بهار آزادی نه تنها علامت بازدهی خود را تغییر داد، بلکه از لحاظ رشد قیمتی از دلار نیز پیشی گرفت. در آخرین روز هفته یک رشد ۱۵ هزار تومانی دیگر کافی بود تا این فلز گرانبها بر سکوی ۵ میلیون و ۴۰ هزار تومانی قرار بگیرد. ثبت این قیمت نشان دهنده آن بود که فلز ارزشمند داخلی، طی یک هفته بیش از ۳ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است، ‌حال آنکه دو هفته قبل بازدهی منفی ۲ دهم درصدی را تجربه کرده بود.
سکه در حالی رشد بیش از ۳ درصد را در هفته گذشته به ثبت رساند که در بازار ارز، دلار تنها توانست ۴/ ۱ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. 

🔻 به گفته فعالان، ماندن سکه بالای مرز ۵ میلیونی و ادامه نوسان دلار بر بلندی سطح ۱۳هزار و ۵۰۰ تومانی، انتظارات معامله‌گران فنی بازار را افزایشی‌تر کرده است. با این حال، روند قیمت نشان می‌دهد که حداقل معامله‌گران دلار در خریدهای خود تا حدی احتیاط می‌کنند. در این میان، شماری از فعالان باور دارند، سکه و دلار به سقف‌های پیشین خود نزدیک شده‌اند و به احتمال زیاد در صورت افزایش بیشتر نیز از اواسط هفته جاری در مسیر اصلاح و کاهش قرار خواهند گرفت. در بازار سکه هم اکنون سطح مقاومتی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی اهمیت زیادی دارد و حمایت از این فلز گرانبها در مرز ۵میلیونی نیز می‌تواند جسارت خریداران را برای ورود به بازار بیشتر کند.
در این میان، عده‌ای از فعالان باور دارند، نوسانات بازارهای جهانی نیز در روند بازار سکه اثر زیادی دارد. از نظر آنها، ‌در صورتی که طلای جهانی به رشد خود ادامه دهد، سکه می‌تواند با سرعت بیشتری رشد کند، چرا که این فلز گرانبها دارای حباب نیز است و همین انرژی آن را برای رشد بیشتر بالاتر می‌برد. با این حال، برخی معامله‌گران عنوان می‌کنند، کافی است که روند قیمت دلار تغییر کند، پس از آن سکه نیز با سرعت زیادی کاهش پیدا می‌کند؛ درست مانند زمانی که افزایش قیمت را تجربه کرد.

 

دنیای اقتصاد