مشاوران سیستم

🔻 رونمایی روحانی از بازار باز

◻️دوشنبه این هفته بانک مرکزی در یک اطلاعیه رسمی، از آغاز به‌کار اجرای عملیات بازار باز خبر داد. امروز نیز در حضور رئیس‌جمهور، سامانه معاملاتی عملیات بازار به‌طور رسمی رونمایی خواهد شد تا از این پس، مدیریت نرخ سود در بازار بین بانکی و کنترل نقدینگی، در ایران نیز به شیوه‌ای مدرن پیگیری و از حالت سنتی خارج شود.
◻️ بانک مرکزی با اجرای این عملیات به دنبال آن است که سیاست‌گذاری پولی را وارد ریل جدیدی کند و با هدف مدیریت سود در بازار بین بانکی، کنترل نقدینگی را به‌دست گیرد. بانک مرکزی با انجام این عملیات و حضور در بازار بدهی و اوراق دولتی، با خرید و فروش اوراق کریدور نرخ بهره را رهبری خواهد کرد.
◻️ در این بازار بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نیز وثیقه‌دار می‌شود و در هنگام نبود نقدینگی، بانک مرکزی با خرید اوراق، پول به بازار تزریق و از افزایش نرخ بهره جلوگیری می‌کند. هنگامی هم که نرخ بهره از کف مورد نظر سیاست‌گذار در حال پایین رفتن باشد، بانک مرکزی با فروش اوراق و جمع‌آوری پول، از ارزان شدن پول و افت نرخ بهره ممانعت به‌عمل می‌آورد.
علاوه بر این، امروز پس از بیش از ۵ ماه تاخیر، مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی نیز برگزار می‌شود تا ترازنامه این بانک مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

دنیای اقتصاد