مشاوران سیستم

🌐 روش نوسان‌گیری بازار ساز

🔹 دلار در چهارمین روز هفته به کانال ۲۴ هزار تومانی وارد شد. روز سه‌شنبه، اسکناس آمریکایی توانست با تکیه بر افزایش فعالیت خریداران تا محدوده ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومانی پیشروی کند، ولی از این محدوده میزان فروش‌ها شدت گرفت تا اینکه حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۲۴ هزار و ۵۰ تومان قرار گرفت. این قیمت با وجود افت قابل‌توجه نسبت به سقف روزانه، همچنان ۲۴۰‌تومان بیشتر از روز دوشنبه بود.
🔹 به گفته فعالان، در ابتدای روز قیمت دلار تحت تاثیر دو عامل مشخص رشد کرد: یکی افزایش خرید در معاملات پشت خطی و دیگری بالا رفتن نرخ حواله درهم. افزایش خریدها در معاملات پشت خطی بیشتر ناشی از آن بود که بازیگران فنی باور داشتند، ماندن دلار بالای محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی به معنای افزایش پتانسیل این ارز برای رشد است؛ جدا از این، آنها در روزهای اخیر سیگنالی از افزایش عرضه بازارساز یا تغییر شرایط دریافت نکرده بودند، در نتیجه با فراغ بال بیشتری اقدام به خرید می‌کردند.
🔹 در چنین شرایطی، به‌نظر می‌رسد بازارساز با تکیه بر دو ابزار جهت قیمت دلار را تغییر داد؛ اولی مداخله در نرخ حواله درهم و دیگری پایین آوردن قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی.

 

دنیای اقتصاد