مشاوران سیستم

💠 راهکار بازگشت تعادل به بورس

🔹 یک کارشناس اقتصادی با بررسی اثر نوسان‌های بورس بر تورم می‌گوید، رشد جهشی قیمت سهام می‌تواند به انتظارات تورمی دامن ‌بزند. اکنون با توجه به ادامه نزول شاخص، دیگر حتی فعالان بازارسهام هم پول‌پاشی و حمایت‌ دستوری از بورس را برنمی‌تابند.
کارشناسان می‌گویند حمایت واقعی، دوری سیاست‌گذار از اتخاذ تصمیمات کوتاه‌مدت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد دستکاری بازار با حمایت‌های دستوری و تداوم محدودیت دامنه نوسان فرآیند به تعادل رسیدن را به تاخیر انداخته است.

🔹 شاخص کل بورس تهران با افت بیش از ۳درصدی طی معاملات آخرین روز کاری هفته برای دومین روز متوالی قرمزپوش شد. در این میان اما ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۵۰ درصدی نسبت به میانگین روزانه این متغیر در سال جاری مواجه شده است. این مهم جایی اهمیت پیدا می‌کند که بررسی‌ها نشان می‌دهد ورود پول‌های جدید به گردونه معاملات سهام یکی از مهم‌ترین دلایل رشد پرشتاب شاخص سهام در یک سال اخیر است. از این رو کاهش دادوستد سهام شاید یکی از مهم‌ترین موانع بازگشت این نماگر به مسیر صعودی محسوب شود. در این میان دستکاری در فرآیند بازار با حمایت‌های دستوری حقوقی‌ها و پابرجا بودن محدودیت دامنه نوسان مانع رسیدن بازار به تعادل شده است.
🔹 محدودیت دامنه نوسان مهم‌ترین متهم تداوم اصلاح قیمت سهام است و به نظر می‌رسد در صورت حذف دامنه نوسان که محدودیتی هیجان‌زا است، می‌توان در مدتی کوتاه‌تر بدون دخالت در فرآیند بازار به نتیجه‌ای مطلوب دست یافت. جایی که با وجود ارسال سیگنال‌های مثبت همچون رشد نرخ دلار، قیمت جهانی فلزات و نفت و گزارش‌های جذاب از بنگاه‌های اقتصادی اما فروشندگان سهام پا پس نمی‌کشند.

 

 

دنیای اقتصاد