مشاوران سیستم

💠 حذف سود مرکب از جریمه‌ها

🔸 بانک مرکزی قانون تسهیل بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور را ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه تسهیلات‌گیرندگانی که بدهی سررسیدشده خود را تا پایان سال ۱۳۹۷، پرداخت نکرده‌اند، می‌توانند بدهی غیرجاری خود را نقدا تسویه کنند، منتها بدون لحاظ سود مرکب و هیچ گونه جریمه‌ای. در واقع تنها اصل و سود ساده لحاظ شده تا زمان سررسید و پس از آن(تا زمان تسویه نقدی)، ملاک محاسبه قرار می‌گیرد.
🔸 مشمولان طرح: این قانون برای تسهیلات‌گیرندگانی است که تمام یا بخشی از بدهی سررسیدشده خود را تا پایان سال ۱۳۹۷ پرداخت نکرده‌اند و می‌خواهند بدهی غیرجاری خود را نقدا تسویه کنند. همچنین تسهیلاتی که بنا به نظر بانک مرکزی و در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی از موسسـات در حـال تصفیه به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی منتقل شده باشد، مشمول احکام این قانون بوده و در چارچوب ضوابط اجرایی که توسط بانک مرکزی تدوین خواهد شد، تعیین تکلیف می‌شود.
🔸 قراردادهای فروش و واگذاری دارایی‌های بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی و تسهیلات اعطایی ارزی اعم از منابع داخلی بانک‌ها و موسسات اعتباری و سایر منابع، از شمول این قانون مستثنی هستند. البته کلیه تسهیلاتی که برای تولید اعطا شـده، مشمول این قانون اسـت. بانک مرکزی موظف است دستورالعمل اجرای این قانون از جمله تشخیص تسهیلات تولیدی از  غیرتولیدی را ظرف مدت دوهفته از تاریخ ابلاغ این مصوبه، به بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کند.
به این ترتیب بدهکاران تنها کافی است اصل بدهی و نرخ سود ساده تا تاریخ تسویه نقدی را پرداخت کنند. سقف برخورداری از این مزیت، برای اشخاص حقیقی ۵۰۰ میلیون تومان و برای اشخاص حقوقی ۲ میلیارد تومان است.

دنیای اقتصاد