مشاوران سیستم

💠 تلاطم سکه خوابید؟

🔹 در آخرین روز هفته، سکه تمام‌بهار آزادی و دلار هر دو افزایش قیمت را تجربه کردند،‌ ولی این رشد نیز کافی نبود که علامت بازدهی آنها تغییر کند. روز پنج‌شنبه، سکه ۲۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۴ میلیون و ۹۶۵ هزار تومان رسید. این افزایش از آن جهت برای فلز گرانبها اهمیت داشت که موجب شد بیش از یک روز زیر سطح ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومانی دوام نیاورد. برخی معامله‌گران فنی بازار، ماندگاری زیر سطح یاد شده را علامتی از احتمال افت بیشتر قیمت برداشت می‌کردند و اعتقاد داشتند با صعود آخر هفته سکه، انتظارات افزایشی کمی در بازار تقویت شد.
🔹 در آخرین روز هفته نیز دلار ۵۵ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و با خروج قدرتمند از سطح ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی به بهای ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. پنج‌شنبه دو هفته قبل هر دلار در بازار آزاد با قیمت ۱۳ هزار و ۷۲۰ تومان به فروش می‌رسید.
🔹 دو نکته جالب در مورد روند بهای سکه در هفته گذشته وجود داشت: اول اینکه به‌رغم افزایش روز آخرهفته، این فلز گرانبها، بازدهی منفی را تجربه کرد و دومین نکته آنکه میزان رشد منفی بسیار بیشتر از دلار بود. برخی معامله‌گران با تکیه بر چنین آمارهایی عنوان می‌کردند که دیگر انتظار ندارند بازار سکه دچار تلاطم خاصی نشود. از نظر آنها بازار چند بار در ماه‌های اخیر به کانال ۵ میلیونی سر زده است؛ ولی هر بار مدت زیادی بالای آن باقی نمانده است و به سرعت فروش‌ها بالای مرز یاد شده بیشتر شده است. هفته قبل نیز چنین اتفاقی در بازار رخ داد و معامله‌گران  سکه در همان روز دوم هفته کانال ۵ میلیون تومانی را ترک کردند و در ادامه هر چقدر تلاش کردند، موفق به ورود دوباره به این کانال نشدند. البته عده دیگری از معامله‌گران چنین عقیده‌ای را قبول نداشتند و معتقد بودند، نوسان گیران به دنبال محکم کردن کف قیمت سکه هستند و پس از اطمینان از کف قیمت، خریدهای خود را افزایش خواهند داد.

 

دنیای اقتصاد