مشاوران سیستم

💠 احتمالات تورمی در پایان ۹۸

🔹 بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر نرخ تورم مطابق با الگوی ماه‌های قبل حرکت کند، روند کاهشی نرخ تورم تا پایان سال تداوم خواهد یافت. مطابق این بررسی‌ها، به احتمال فراوان در پایان سال نرخ تورم متوسط به رقمی حدود ۳۵ درصد خواهد رسید و همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در بازه ۸/ ۲۰ درصد تا ۸/ ۲۲ قرار خواهد گرفت. کارشناسان معتقدند با توجه به تغییرات نقدینگی و پایه پولی در ماه‌های اخیر، سیاست‌گذار برای گذر از هسته سخت تورم و حصول تورم تک رقمی، نیاز به کنترل انتظارات تورمی و سیاست‌گذاری ایجابی دارد.

🔹 درخصوص تورم سال‌جاری و تداوم آن در سال آینده چهار نکته درباره «رسیدن به هسته سخت تورم»، «تفاوت کاهش تورم با کاهش قیمت»، «اثر کم تغییر قیمت بنزین در روند تورم» و «توجه به انتظارات تورمی» وجود دارد:
🔹 نکته نخست: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه با یک شیب قابل‌توجه از حدود 5/ 47 درصد در انتهای سال قبل به محدوده 20درصد نزدیک خواهد شد، این کاهش بیش از آنکه حاصل سیاست‌گذاری باشد، ناشی از رفتار فعالان اقتصادی پس از شوک تورمی است.
🔹 نکته دوم: اگرچه نرخ تورم نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا نصف شده، اما این موضوع به معنی کاهش قیمت مواد مصرفی نیست، بلکه سرعت افزایش قیمت در یک بازه زمانی مشخص کاهش یافته است. در واقع کالاها و خدمات با سرعت کمتری در مقایسه با دوره مورد بررسی گران شده‌اند.
🔹 نکته سوم: با وجود اصلاح قیمت بنزین در پاییز، روند کاهشی نرخ تورم که از ابتدای سال‌جاری آغاز شده بود، تداوم داشته است، بنابراین نمی توان این فرضیه را پذیرفت که اصلاح قیمت انرژی می‌تواند باعث تغییر مسیر تورم شود، آنچه که بر نرخ تورم اثرگذار است عدم تعادل‌های مالی، پولی و ارزی در اقتصاد است.
🔹 نکته آخر: با توجه به انتشار آمارهای پولی و مالی در آذر ماه و تغییرات پایه پولی و نقدینگی، نیاز است که سیاست‌گذار با بهره‌گیری از سیاست‌های مناسب در بازار پول، و اتخاذ سیاست‌های فعالانه مالی روند انتظارات تورمی را کنترل کند. به خصوص که در دو ماه اخیر نوسانات نرخ ارز نیز نسبت به نیمه نخست سال‌جاری بیشتر افزایش یافته است. در واقع تدابیر سیاست‌گذار در مقطع کنونی می‌تواند در مدیریت انتظارات تورمی و حفظ ثبات اثرگذار باشد.

دنیای اقتصاد