مشاوران سیستم

💠11روز زندان در کانال ۱۳

◻️ در اولین روز بهمن ماه، دلار و سکه نوسان خاصی را تجربه نکردند و هر دو میل به کاهش بیشتر قیمت را از خود نشان دادند. روز یکشنبه، شاخص ارزی بار دیگر توان عبور از سطح مقاومتی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی را از خود نشان نداد و با ۴۰ تومان افت به بهای ۱۳ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. این یازدهمین روز متوالی بود که دلار در کانال ۱۳ هزار تومانی نوسان می‌کرد و برای چهارمین روز متوالی از شکست سطح ۱۳هزار و ۵۰۰ تومانی عاجز ماند.
در روزی که در بازار ارز نوسانات قیمتی کم بود، در معاملات سکه نیز شاهد تغییرات قیمتی چندانی نبودیم. دیروز سکه امامی در تمام طول روز در کانال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی و در دامنه محدود ۴ میلیون و ۸۵۰ تا ۴ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان نوسان کرد و در نهایت حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۴ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان ایستاد. 

◻️ دلایل متفاوتی برای کاهش نوسان بازار ارز و سکه مطرح شده است. مهم‌ترین دلیلی که این روزها به گوش می‌رسد، بازگشت بازارها به شرایط عادی پس از چندین روز تب و تاب منطقه‌ای و داخلی بود. به گفته برخی فعالان، در مقطعی تحت‌تاثیر نگرانی‌های سیاسی یا جوسازی نوسان‌گیران پیرامون اخبار، قیمت‌ها صعودی شدند و رکوردهای جدیدی دربازار به ثبت رسید.
در این میان، عده دیگری از فعالان باور دارند، یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب خروج نسبی خریداران سفته‌باز از بازار شده است،‌ انتظارات سنتی است که در مورد میزان تقاضا در دو ماه انتهایی سال وجود دارد. به گفته فعالان، به‌طور سنتی در ماه‌های انتهایی سال میزان تقاضا کاهش پیدا می‌کند؛ چرا که بیشتر بازیگران تجاری، ارز مورد نیاز خود را تهیه کرده‌اند و شرکت‌های بزرگ نیز بیشتر از دلار به ریال نیاز دارند.

 

دنیای اقتصاد