مشاوران سیستم

کارمندان و کارگران بخوانند: انواع مرخصی با حقوق و بی‌حقوق

مرخصی بین تعطیلی:
بعنوان مثال گاهی بعد از تعطیلی روز جمعه،  یکشنبه و دوشنبه هم تعطیل رسمی اعلام می‌شود و شاغل تمایل دارد که شنبه را هم از تعطیلی کاری استفاده کند در صورت انجام این کار اگر مدیر اداری آن سازمان سختگیری کند و هماهنگی لازم را انجام نداده باشد علاوه بر روز شنبه وی روزهای یکشنبه و دوشنبه هم که تعطیل رسمی بوده است جزو مرخصی استحقای فرد محسوب شده و از آن کسر می‌گردد. 

مرخصی بدون حقوق:
این نوع مرخصی در قانون برای اموری مثل سفرهای طولانی، گرفتاری‌های خانوادگی و غیره پیش بینی شده و البته باید با موافقت کتبی کارفرما همراه باشد و شاغل می‌تواند تا دو سال مرخصی بگیرد  و در صورت نیاز و موافقت کارفرما تا دو سال دیگر هم قابل تمدید است. در این مرخصی هیچ گونه‌ حقوق و مزایایی به شخص تعلق نمی‌گیرد و طبق توافق شخص می‌تواند پس از پایان مدت تعطیلی کاری به سر کار خود برگردد.

مرخصی حج واجب:
به مدت یکماه و فقط برای یکبار قابل استفاده است و فرد باید حداقل ۳۰ روز مرخصی استحقاقی ذخیره داشته باشد و اگر نداشته باشد مرخصی حج وی بدون حقوق محاسبه می‌شود و برای این یک ماه حقوقی به شخص تعلق نمی‌گیرد.

مرخصی ازدواج :
قانون برای حمایت عاطفی از اشخاص آسیب دیده یا افرادی که ازدواج می‌کنند ضمن آنکه در هنگام ازدواج به عنوان هدیه برای بیمه شده مبلغی را در نظر می‌گیرد سه روز مرخصی هم برای این اشخاص در نظر گرفته است. این سه روز تعطیلی کاری برای ازدواج خود شخص و یا فوت بستگان درجه یک تعلق می‌گیرد. طبق قانون شخص از همه حقوق و مزایای قانونی خود برخوردار بوده و جزو روزهای کاری وی محسوب می‌شود. ضمن دریافت حقوق خود به صورت کامل سایر مزایای قانونی هم در پایان سال مثل عیدی، سنوات و غیره هم برای این سه روز محاسبه و پرداخت می‌شود.

همشهری آنلاین