مشاوران سیستم

وام عقد مرابحه به چه معناست؟

🔻وام مرابحه از جمله وام‌هایی است که کاربرد گسترده‌ای از صنایع گرفته تا امروز شخصی را در بر می‌گیرد. البته شرایط خاص این نوع از وام، باعث شده تا به‌جای محوریت پول، کالا محوریت و موضوعیت پیدا کند. به همین علت است که مرابحه بیشتر برای کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا موارد جزئی و فرعی. البته برای برخی خریدها مثل خرید مسکن یا خرید زمین به‌صورت شخصی، که نوعی کالای سرمایه‌ای به‌حساب می‌آید نیز وام مرابحه کاربردهای خاص خود را پیدا می‌کند.
اما مرابحه دقیقا چیست؟
🔻 وام مرابحه به عقد قراردادی گفته می‌شود که در آن فروشنده کالا به‌صورت دقیق قیمت خرید کالا را بیان کرده و سودی که قرار است بر روی آن افزوده شود را نیز به اصل مبلغ کالا اضافه می‌کند. نحوه پرداخت قیمت کالا نیز می‌تواند به‌صورت نقدی یا مدت‌دار باشد. همچنین شرایط مدت‌زمان بازپرداخت نیز در قرارداد مرابحه مشخص شده و می‌تواند به‌صورت اقساط مساوی یا غیر مساوی معین شود.
🔻 لازم به ذکر است که در برخی از انواع وام مرابحه، هزینه‌های مختلفی که از خرید تا انبارداری و حتی بیمه کالا پرداختی می‌شود، همگی در میزان مبلغ اضافه شده به اصل قیمت کالا، افزوده می‌شود. همچنین ممکن است برخی تخفیف‌ها از طریق تولیدکننده یا توزیع‌کننده به خریدار (بانک) داده شود که باید در قرارداد ذکر گردد. بازپرداخت وام مرابحه نیز بسته به نوع عقد قرارداد می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال بسیاری از بانک‌ها وام مرابحه خرید خودرو را تا ۵ سال و برخی دستگاه و تجهیزات صنعتی را تا ۳ سال تعیین کرده‌اند.
🔻 اخیرا یک بانک نیمه‌خصوصی، حداکثر زمان یکی از طرح‌های تسهیلاتی خود را که بر اساس بیع مرابحه بنیان گذاشته شده، تا ۱۰۰ ماه اعلام کرده و سقف سود را تا ۱۸ درصد معین می‌کند.

 

 

تازه های حسابداری