مشاوران سیستم

رویای کارگران و کابوس کارفرمایان متخلف

وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در آستانه رونمایی سامانه‌ای است‌ که می‌خواهد به ضایع‌ شدن حقوق کارگران پایان دهد و کابوسی برای کارفرمایان متخلف باشد.
سامانه‌ای که اجرای درست و کامل آن به معنی پایان قراردادهای سفید امضاء و شفاف‌شدن همه روابط کارگر و کارفرما خواهد بود. همچنین با اجرای این سامانه، قراردادکار، میزان سابقه، سنوات و بیمه‌پردازی برای کارگران هم قابل دسترسی است.
این طرح «سامانه جامع روابط کار» نام دارد که تمامی قراردادها و دادخواست‎‌های روابط بین کارگر و کارفرما در آن ثبت می‌شود. 
حاتم شاکرمی، معاون روابط کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای استفاده از سامانه جامع روابط کار همه کارگران و کارفرمایان کشور دست‌کم یک بار باید با مراجعه به پیشخوان های دولت احراز هویت شوند و پس از آن در صورت مراجعه هر کدام از کارگران و کارفرمایان نیازی به ثبت اطلاعات فردی آنها نیست و سامانه با توجه به ثبت اطلاعات انجام شده به موضوع رسیدگی خواهد کرد. براساس ماده 10 قانون کار باید میزان حقوق و دستمزد، تاریخ انعقاد قرارداد و مدت قرارداد کار کارگر مشخص شود. هرگونه قرارداد سفید امضا بین کارگر و کارفرما یا گرفتن چک از کارگر خلاف قوانین است و در این زمینه کارگران می توانند با اطلاع رسانی ما را در شناسایی و برخورد با تخلفات کمک کنند. 

اعتماد آنلاین