مشاوران سیستم

🔰 تفاوت بیمه اختیاری با بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد چیست؟

‼️ بیمه اختیاری با بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، تفاوت جزئی دارد. علاوه بر این‌که فرد باید حداقل یک ماه سابقه قبلی پرداخت داشته باشد، خدمات دریافتی او نیز متفاوت است.     حق بیمه اختیاری، بیست و شش درصد بوده و کلیه خدمات مستمری بازنشستگی، کارافتادگی، فوت، تعهدات درمان، پروتز و هزینه کفن و دفن و… را در برمی‌گیرد. اما در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، تعهدات سازمان به چند دسته تقسیم می‌شود:
✔️ 12 درصد: در این نوع بیمه که شما آن را انتخاب می‌کنید، فقط خدمات بازنشستگی تعلق می‌گیرد و دیگر خدمات درمانی را شامل نخواهد شد. همچنین مستمری فوت بعد از بازنشستگی به بازماندگان نیز پرداخت خواهد شد.
✔️ 14 درصد: در این نوع بیمه، خدمات بازنشستگی و مستمری فوت به بازماندگان، قبل و بعد از بازنشستگی تعلق خواهد گرفت و تفاوت ۲ درصد با مورد بالایی همین است.
✔️18 درصد: در این نوع بیمه حرف و مشاغل آزاد، خدمات کامل مستمر بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی تعلق می‌گیرد. البته کارافتادگی محدود و نقص عضو را شامل نخواهد شد.

‼️ چون این موارد، در زمانی است که شما کارفرما داشته باشید و حوادث حین کار است. اما چون شما کارفرما ندارید و کارفرما خودتان هستید، اگر اتقاقی بیفتد، به‌دلیل نبودن کارفرما، مستمری حوادث ناشی از کار منتفی خواهد بود. البته شما می‌توانید از کارافتادگی کلی و درمان را با همراه هزینه درمان به صورت سرانه پرداخت کنید. اگر متأهل باشید یا افرادی تحت تکفل شما باشند، حق بیمه درمان، ماهانه دریافت خواهد شد.
‼️ سرانه درمان، سالانه توسط شورای عالی درمان سازمان تأمین اجتماعی تعیین خواهد شد که کمتر از ۱ میلیون ریال است. پس اگر ۱۸ درصدی هستید، با پرداخت حق بیمه و سرانه درمان به‌ازای هر نفر از افراد تحت تکفل، مشمول استفاده کامل از خدمات سازمان که در بیمه اجباری ارائه می‌شود، خواهید بود.

 

 

سایت چطور