مشاوران سیستم

آشنایی با فین‌تک

⭕️ فین‌تک یا فناوری مالی به معنای کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است. فین‌تک معادل Financial technology یا FinTech صنعتی در فضای اقتصادی است و به کمپانی‌هایی اشاره دارد که با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند. شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های مالی عموما استارت‌آپ‌هایی هستند که تلاش می‌کنند خودشان را در سیستم‌های مالی جا بیندازند و شرکت‌های سنتی را به چالش بکشند. فین‌تک می‌تواند هم به کسب و کارها خدمات ارائه کند هم به افراد.  

⭕️ استفاده کنندهٔ اصلی فین‌تک، کسب و کارهای کوچک هستند. یعنی بنگاه‌هایی که غالباً تازه تأسیس هستند و باید هم هزینه‌های مالی خود را پایین نگه دارند و هم سریع حرکت کنند، مثل فروشگاه‌های الکترونیکی کوچک. اما فین‌تک برای مصرف‌کنندگان نهایی، کسب و کارهای بزرگ و حتی ارتباط بین کسب و کارها با هم (B۲B) هم کاربرد دارد.
فین‌تک فقط شامل استارت آپ‌ها و شرکت‌های کوچک و تازه تأسیس نمی‌شود. اما در حال حاضر، اکثر شرکت‌های فعال در فین‌تک، شرکت‌های کوچک و متوسط هستند. اکثر این شرکت‌ها به دنبال ارتباط دادن فرد به فرد یا نقطه به نقطهٔ افراد و کسب و کارها هستند. به شکلی که افراد و کسب و کارها با واسطه و هزینه کمتری برای دریافت و پرداخت به هم متصل شوند. کسب‌وکارهای فین‌تک در ۹ دسته‌بندی کلی قرار می‌گیرند.

۱.    پرداخت
۲.    پول و ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین
۳.    ولث‌تک یا کسب‌وکارهای فناوری مربوط به بورس و سرمایه‌گذاری
۴.    مدیریت مالی شخصی
۵.    قرض دادن و تأمین سرمایه جمعی
۶.    انتقال بین‌المللی پول یا رمیتنس‌ها
۷.    بانکداری روزمره و بانک‌های بدون شعبه
۸.    اینشورتک یا کسب‌وکارهای فناوری بیمه
۹.    رگ‌تک یا کسب‌وکارهای مربوط به قانون‌گذار

همشهری آنلاین