مشاوران سیستم

✳️ فراز و نشیب‌های سبدگردانی

✔️ سبد گردان‌ها نیز یکی از ابزار‌های مالی است که این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که به‌طور غیرمستقیم در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند. این ابزار مالی در ماه‌های اخیر مورد استقبال زیاد بسیاری از سهامداران قرار گرفت. ابزار‌ی که بیشتر متناسب با سرمایه‌گذارانی است که زمان کافی در اختیار ندارند یا به دانش لازم برای مدیریت منابع مالی خود در بازار سرمایه مجهز نیستند.
✔️ سبدگردان‌ها نیز مانند دیگر فعالان بازار سرمایه با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو بوده‌اند.
✔️ از جمله چالش‌های پیشروی سبدگردان‌ها مشکلات پیش‌آمده در انجام معاملاتشان از جمله، قطع شدن هسته معاملات است. از آنجا که شرکت‌های سبدگردان مدیریت تعداد زیادی از سبد سرمایه گذاران را به عهده دارند و بنابراین فرصت محدودی برای مدیریت هر سبد در اختیار دارند مشکلات سیستم معاملات و قطعی هسته باعث ایجاد ناکارآیی‌هایی در عملیات مدیریت سبدها می‌شود.
✔️ یکی دیگر از مشکلات مربوط به ماهیت کدهای سبد‌گردانی (PRX) است که موجب می‌شود در استفاده از سایر کلاس‌های دارایی محدودیت معاملات وجود داشته باشد، از جمله اتخاذ موقعیت معاملاتی در بازارهای آتی. اما پیچیدگی‌های سبدگردانی‌ها به همین‌ها محدود نمی‌شود. به‌عنوان مثال طولانی بودن زمان دریافت کد اختصاصی سبدگردانی و طولانی بودن انتقال سهام مشتریان‌ به کد سبدگردانی اختصاصی از دیگر چالش‌هایی است که این نهادهای مالی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که هر کدام از این موارد موجب از دست رفتن فرصت‌های طلایی سرمایه‌گذاری در سهام یا سایر طبقات دارایی‌ها از جمله طلا، سکه و ارز می‌شود.

 

دنیای اقتصاد