مشاوران سیستم

⚠️ آخرین مهلت ارایه اظهارنامه عملکرد 98 بساز و بفروش ها(اشخاص حقیقی)، پایان مردادماه

🔸 محمد مسیحی، با اشاره به ماده 77 اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مصوب 31 تیرماه 1394، عنوان داشت: درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان، حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد می باشد.
🔸 وی اضافه کرد: براساس این ماده قانونی و آیین نامه های مربوطه، اشخاص حقیقی و حقوقی که در شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت، مبادرت به ساخت مسکن نموده و جواز ساخت آنها از 1395/1/1 به بعد صادر شده، در اولین نقل و انتقال ساختمان که از تاریخ پایان کار آنها سه سال نگذشته باشد، علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی موضوع ماده (59) قانون مالیات های مستقیم به میزان 5 درصد ارزش معاملاتی ملک، مشمول مالیات علی الحساب به نرخ 10 درصد به ماخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال بابت ساخت و فروش مسکن می باشند و امسال  ضمن رسیدگی به پرونده این دسته از مودیان، از ایشان مالیات قطعی ساخت و فروش مسکن مطالبه می نماییم.
🔸 معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، با اشاره به مفاد آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (5) ماده (77) قانون مالیات های مستقیم، اضافه کرد: مالیات علی الحساب پرداختی ساخت و فروش املاک، پس از قطعی شدن مالیات، به حساب پرداختی مودی منظور و مابه التفاوت با رعایت مقررات، مطالبه می شود.
🔸 مسیحی همچنین تاکید کرد: اشخاص حقیقی و حقوقی که به ساخت و فروش ساختمان مبادرت دارند، مکلف به انجام تکالیف مقرر در قانون اعم از ارایه اظهارنامه تا پایان مردادماه (برای اشخاص حقیقی) و ارایه اظهارنامه تا پایان شهریورماه (برای اشخاص حقوقی) و پرداخت مالیات در موعد مقرر قانونی می باشند.
🔸 مسیحی خاطرنشان ساخت: براساس اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم، از سال 1395 به بعد، ساخت و ساز یک نوع کسب و کار تلقی می شود و بابت درآمد حاصله مشمول مالیات می باشد. بدیهی است مالیات شخص حقیقی مطابق کسب و کار فصل شخص حقیقی (مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی) و مالیات شخص حقوقی، مطابق کسب و کار فصل شخص حقوقی(مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی) تعیین می گردد.

 

 

سازمان امور مالیاتی کشور