مشاوران سیستم

❌ معافیت مالیاتی در مناطق آزاد

🔺 مناطق آزاد همواره جزو مکان‌هایی است که سیاستمداران از آن به‌عنوان کمک‌کننده اقتصاد کشور یاد می‌کنند و مدعای آنها این است که اقتصاد کشور رابطه مستقیمی با حجم صادرات و واردات در این مناطق دارد. اما همواره بحث درباره نحوه قوانین و مدیریت آن که به چه شکل باشد، سوال‌برانگیز بوده است.
🔺 یکی از این موارد پرچالش، موضوع معافیت‌های مالیاتی در این مناطق است. از آغاز تدوین و تصویب قانون‌های مربوط به چگونگی مالیات مناطق آزاد در سال ۷۲، با اتکا به ماده ۱۳ قانون مربوط به مناطق آزاد، تمام اشخاص حقوقی و افراد حقیقی که در این مناطق به فعالیت‌های اقتصادی مشغول هستند، از تاریخ مندرج در مجوز بهره‌‌برداری آنها تا ۲۰ سال پس از آن از معافیت مالیاتی برخوردارند.
🔺 همچنین قابل ذکر است که این مناطق از مالیات ارزش افزوده نیز معاف هستند. بسیاری معتقدند این مشی و روش باعث شده تا علاوه‌ بر معافیت‌های مالیاتی، بحث نظارت نیز در این مناطق حذف شود و همین امر موجب شده تا عدم‌ شفافیت در این مناطق شکل بگیرد و باعث تخلفات مالی شود. مخالفان این عقیده، طرفداران آن را به داشتن تفکرات سوسیالستی و ذهن دولتی محکوم می‌کنند و معتقدند این‌گونه تفکر باعث می‌شود تا مناطق آزاد به دست دولت بیفتد و پویایی خود را از دست دهد.

 

دنیای اقتصاد