مشاوران سیستم

🌐 دلایل رشد حبابی سکه

🔹 از نگاه فعالان یک عامل مهم در رشد قیمتی و حبابی سکه نقش داشته است: رشد تقاضا. در واقع تقاضا برای سکه به اندازه‌ای بالا رفته است که این فلز گرانبها بالاتر از ارزش ذاتی خود در بازار معامله می‌شود. اینکه چرا تقاضای سکه بالا رفته است، دلایل متعددی دارد، ولی مهم‌ترین متغیر معمولا افراد نگرانی هستند که با هدف حفظ ارزش پول خود وارد بازار سکه می‌شوند.
🔹 روند قیمت‌ها از اواخر شهریورماه با شیب تند افزایشی مواجه شده است و همین عامل زمینه‌ساز ورود تقاضای هراسان بیشتری به بازار می‌شود. آنها می‌ترسند که با نگه‌داشتن ریال دچار ضرر بیشتری شوند. در این میان، در سمت عرضه سکه هم قدرت زیادی مشاهده نشده است. در واقع درست است که در سمت عرضه ارز،‌ گروهی از صرافی‌ها اقدام به فروش دلار از سوی بازارساز می‌کنند ولی در بازار سکه عرضه مشخصی وجود ندارد و همین مساله دست بازیگران بزرگ برای بالا بردن قیمت‌ها را بازتر می‌گذارد.

🔹 در چنین شرایطی، به‌نظر می‌رسد که بازارساز در کنار معاملات دلار باید به میزان بیشتری به خرید و فروش‌های سکه هم دقت کند و اجازه ندهد که معامله‌گران بزرگ تنها بازیگران اثرگذار در این بازار باشند. در صورتی‌که سکه‌بازان متوجه شوند، بازارساز اقدام به عرضه سکه می‌کند، به احتمال زیاد حباب از بین خواهد رفت. تاکنون به‌نظر می‌رسد بازارساز بیشتر سعی کرده است از کانال دلار، نوسانات قیمتی سکه را مدیریت کند.

 

 

دنیای اقتصاد