مشاوران سیستم

💠 آرامش سکه در آشفته‌بازار جهانی

🔹 طلای جهانی در انتهای هفته بیش از صد دلار از ارزش خود را از دست داد؛ ولی واکنش بازار داخلی به چنین ریزشی آرام‌تر از آن چیزی بود که شماری از معامله‌گران انتظار داشتند. درست است که روز شنبه سکه در واکنش به سقوط اونس به محدوده هزار و ۵۳۰ دلاری، از مرز ۶ میلیونی پایین رفت، ولی توانست با کمک رشد دلار سطح حمایتی ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی را حفظ کند و حتی در اواخر روز به محدوده ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی سر بزند.
🔹 به گفته فعالان، کاهش مصرف طلا در بازار داخلی یکی از عواملی است که افت بیشتری را برای گرم طلای ۱۸ عیار در مقایسه با سکه امامی رقم زد. به‌هرحال سکه همچنان تا حدی مورد اقبال معامله‌گران بزرگ بازار است و تقاضای سفته‌بازی نیز در این بازار وجود دارد و این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده، ارزش ذاتی سکه تمام همچنان بالای مرز ۶ میلیونی قرار داشت و بیشتر از قیمت بازاری آن بود. البته اگر قیمت دلار در روز شنبه افزایش نمی‌یافت، حتما شاهد نزول بیشتر سکه بودیم، اتفاقی که حداقل در ابتدای روز در بازار مشهود بود.
قیمت دلار که سه روز متوالی در مسیر کاهشی حرکت کرده بود، روز شنبه تغییر مسیر داد و به نزدیکی سطح ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی رسید. حتی گفته می‌شد که پس از ساعت ۴ بعدازظهر این مرز شکسته شده است و این ارز نرخ‌های بالاتری را به ثبت رسانده است.  در این میان، عده‌ای نیز باور داشتند ریزش بهای طلای جهانی موجب شد برخی از سکه‌بازان وارد بازار ارز شوند و از طریق خرید دلار سعی کنند از دارایی سکه خود حفاظت کنند. حتی به‌طور سنتی نیز چنین دیدگاهی وجود دارد که در زمان ریزش اونس، سکه‌بازان خریدهای دلاری خود را بالا می‌برند. البته این اتفاق بیشتر زمانی رخ می‌دهد که سکه بازان انتظار داشته باشند روند کاهشی طلای جهانی ادامه پیدا نکند. 
 

 

دنیای اقتصاد