مشاوران سیستم

💢 6 عامل رکوردشکنی‌های بورس

🔻رشد غیرمترقبه و بسیار سریع بورس در سال ۹۸ و ۹۹ از سایر موارد سرمایه‌گذاری مانند طلا، ارز، مسکن و اتومبیل، دارای علل متعددی است که در متن زیر به اختصار به آن ها پرداخته می شود:

۱-  بورس، پناهگاه مالیاتی پول‌های بزرگ:  در تابستان سال ۹۸ شایعه اخذ مالیات از سپرده‌های بزرگ و حساب‌های بانکی پرگردش مطرح شد و پس از آن، اخبار احضار برخی از صاحبان سپرده‌ها به سازمان مالیاتی و اخذ مالیات از آنها به گوش رسید. بنابراین دارندگان سپرده‌های بزرگ و حساب‌های پرگردش بانکی متوجه شدند که دیگر بانک برای پول‌های آنها محل امن و مناسبی نیست و سازمان مالیاتی با این نشانی به سراغ آنها خواهد آمد و این امر به‌دلیل نیاز مالی دولت تداوم خواهد داشت. بنابراین بایستی برای در امان ماندن پول‌های خود به جست‌وجوی جای امنی برمی‌آمدند.

۲- خانه‌نشینی کرونایی: به دلیل شیوع کرونا و خانه‌نشینی انبوهی از مردم، روی‌آوری به شبکه‌های اجتماعی بسیار گسترش یافت و کانال‌های تبلیغات و آموزش بورس مشتریان زیادی را جذب کردند که به‌دلیل خانه‌نشینی، می‌توانست وقت آنها را پر کرده و آموزش لازم را فرا گرفته و با اخذ کد بورسی وارد حیطه معاملات شوند.

۳- مالیات بر خریداران سکه: اعلام دریافت مالیات از خریداران سکه و اعدام سلطان سکه، برخی از سفته‌بازان را متوجه ساخت که دولت ممکن است از قول خود عدول کند و سکه پناهگاه مطمئنی برای نگهداری و حفظ ارزش پول نباشد، بنابراین تبدیل سکه به سهام نیز در دستور کار بسیاری از آنان قرار گرفت و حجم پول‌های ورودی به بورس را افزایش داد.

۴- نوسانات نرخ ارز: با سیاست‌های بانک مرکزی در سال گذشته ارز وضعیت نسبتاً آرامی داشت و از نوسانات بزرگ در آن خبری نبود بنابراین برای سفته‌بازان جذابیت چندانی نداشت.

۵- سپرده‌های بانکی: نرخ سود سپرده‌های بانکی در ایران هیچگاه نتوانسته نقش واقعی خود را در اقتصاد ایران ایفا کند و دولت‌های ما اغلب سیاست‌های با نرخ بهره منفی را در پیش گرفته‌اند که اثرات زیانباری در تخصیص منابع و فساد به همراه داشته است. همین نرخ بهره منفی نیز در ابتدای سال ۹۹ کاهش بیشتری یافت و سپرده‌های بانکی را به طرف بازارهای دیگر راند.

۶- سهولت کار با بورس: خرید اتومبیل، مسکن، سکه و ... هر یک نیازمند حداقل منابع مالی است که از توان مالی گروه کثیری از افراد جامعه خارج است حال آنکه ورود به بازار بورس حتی با پس‌اندازهای خرد امکان‌پذیر است و به همین دلیل بسیاری از دارندگان پس‌اندازهای کوچک نیز سریعاً جذب آن شدند.

 

خبرگزاری ایسنا